AnnonsKalle Anka Pocket
AnnonsKalle Anka Pocket

Vad är ett program?

Ett program består av ett antal instruktioner. Varje instruktion utför en sak, som till exempel flytta en figur på skärmen eller lägga ihop två tal. Du kan programmera genom att lägga ihop instruktioner i en lång rad med hjälp av block som liknar pusselbitar. Detta kallas för block-programmering.

 

Exempel på instruktioner:

 

Vänd åt höger, vänster, upp, ner

 

Programmeringsövning 1: Hjälp Kalle hem!

Titta på kartan här! Om Kalle följer instruktionerna kommer han att hitta hem.
Nu kan du försöka själv! Vilka instruktioner krävs för att Kalle ska hitta till skatten i parken (det röda krysset)?

 

Programmeringskarta med instruktioner

 

Testa nu på en kompis!

Du kan prova att skriva ner instruktioner för hur man tar sig från en plats köket till ditt rum. Låt en kompis följa dina instruktioner – steg för steg – och se om din kompis kommer fram! Din kompis fungerar då som en processor (även kallad CPU – den som utför instruktionerna i en dator). Tänk på att det är viktigt att alltid starta från samma ställe!

 

Så, nu har du gjort instruktioner! Hur startar du programmet?

Ett program startar alltid av att någonting händer. En händelse kan vara att någon trycker på en tangent eller klickar på en musknapp. I exemplet ovan startar programmet när du t ex säger ”gå” till kompisen. I block-programmering ser blocken ut på följande sätt: en händelse (”gå”) som sätter igång en instruktion. T.ex. ”Nu går Kalle framåt”.

kalles-programmeringsskola-del-1-4

Som du ser passar händelsen (bruna blocket) in med instruktions-blocket (blå blocket). När händelsen inträffar körs instruktionerna under den.

 

 

 

Det här är en kul övning du kan göra efter att du läst dagens lektion.

 

Var det svårt? Här är lösningen!

 

Se mer under ”Skapa egna spel” längre ner, om hur du kommer igång med egna projekt i Scratch.

Jeb Bergensten

Jens ”Jeb” Bergensten. Chefsdesigner av Minecraft.

 

”Jebs” programmeringstips

Ett jättebra sätt att lära sig programmera på är att ändra i någon annans program eller spel. Det kallas att man ”moddar”.

För att kunna göra det behöver man ha koden till programmet eller spelet, och det finns många exempel på internet man kan använda. Det är bara att söka!

 

 

 

Skapa egna spel

Du kan själv skapa ett roligt spel på t.ex. sajten Scratch! Så här kommer du igång!

 

Scratch editor

 

Tävling!

När du gått alla fyra delarna i programmeringsskolan kan du skapa ditt eget spel och vara med i vår tävling!

Var med och tävla om en superhäftig Lego Mindstorm – programmeringsbar robot!Coder Dojo logo

 

Nästa vecka lär du dig mer om loop och sprite. Ses!

Kalles programmeringsskola är framtagen i samarbete med CoderDojo. CoderDojo är en organisation som gratis lär ut programmering för barn mellan 7 – 17 år.

Gå in på coderdojo.se och leta upp din närmaste dojo. (Dojo är ett japanskt ord för en plats där man lär sig saker.)