Tillbakablick
I förra numret fick vi lära oss att ett program består av ett antal instruktioner som startar av en händelse. Ett program kan bli ganska långt så vi behöver ett sätt att förenkla det. Ett sätt är att använda loopar (även kallat repetitions-block).
Vad är en loop?
En loop är ett block där ett antal instruktioner kan repeteras ett visst antal gånger. Till exempel, istället för att ha fem likadana instruktioner efter varandra kan du ersätta dem med ett block som säger ”gör följande fem gånger”. Se exemplet nedan:
Båda programmen kommer utföra samma sak, dvs låta figuren (även kallad sprite) gå framåt fem steg. Skillnaden är att programmet till höger är kortare och därmed tar mindre plats!
Vad är en sprite?
En sprite är en figur på skärmen. En sprite har ett antal egenskaper som kan förändras med hjälp av olika instruktioner. Till exempel har den en position (plats på skärmen), en riktning (peka åt höger, vänster, upp, ner) samt klädsel (utseende). När en instruktion som ”gå 10 steg” körs ändras positionen i riktningen som figuren pekar. Genom att ändra riktningen kan du få den att gå åt olika håll!
Här är ett program som får Kalle att snurra runt ett helt varv, precis som han gör i slutet i en av filmerna på julafton!
En cirkel består av 360 grader. Genom att gå och rotera 15 grader 24 gånger så blir det en hel cirkel, 15° x 24 = 360°! Det är bra att kunna lite matte när man programmerar! Testa att ändra i programmet och se vad som händer!
Efter dagens lektion kan du göra den här roliga övningen!
Klarade du det? Här är lösningen!
Se mer under ”Skapa egna spel” längre ner, om hur du kommer igång med egna projekt i Scratch.
”Jebs” programmeringstips
”Att programmera grafik kräver ofta mycket matte. Ett tips är att börja med text-baserade spel istället, till exempel ett äventyr med en rolig berättelse! Matten lär du dig superlätt när du väl kommit igång.”
Skapa egna spel
Du kan själv skapa ett roligt spel på t.ex. sajten Scratch! Så här kommer du igång!
Tävling!
När du gått alla fyra delarna i programmeringsskolan kan du skapa ditt eget spel och vara med i vår tävling!
Var med och tävla om en superhäftig Lego Mindstorm – programmeringsbar robot!
I nästa nummer lär vi oss mer om om block och variabler – missa inte det!
Kalles programmeringsskola är framtagen i samarbete med CoderDojo. CoderDojo är en organisation som gratis lär ut programmering för barn mellan 7 – 17 år.
Gå in på coderdojo.se och leta upp din närmaste dojo. (Dojo är ett japanskt ord för en plats där man lär sig saker.)